fredag 7 augusti 2015

Stor fluga, stor fisk

Vädret var fint, dock lite blåsigt. Kanske därför det inte kläcktes så mycket.
Då är alternativen två i det klara vattnet. Antingen sitter du och väntar på vak eller så blindfiskar du mot förmodade ståndplatser.
Jag valde en kombination kan man säga. Först kaffe och spanande längs strömmen. När ingenting hände valde jag det andra alternativet. På tafsen knöt jag en Dyret i strl 8.
Jag anser att det inte är någon mening att fiska med en liten fluga, säg strl 14-16, om du vill locka upp fisk. Efter att ha fiskat av alla djuphålor och strömfåran utan resultat bytte jag till en nymf i strl 8.
I ett djupare parti av ån stod en öring som inte kunde stå emot frestelsen.
Efter några rusningar i strömmen kunde jag få in fisken för håvning. Efter avkrokning och några snabba foton fick den åter simma mot friheten. En vacker öring i perfekt kondition, och nytt säsongsbästa för mig.

Om ni undrar hur nymfen såg ut så har ni svaret här:


Inga kommentarer: