söndag 2 augusti 2015

Augusti - pannlampa på

Så kom vi till den tiden på året då det behövs pannlampa för att byta fluga i mörkret. Det är med både vemod och glädje som en ny period i fisket inleds.
Vemodet beror på att det är nästan ett år tills nästa gång jag får uppleva det magiska nattljuset, då solen knappt går ner, och du glömmer bort tiden när du är ute och fiskar.
Det positiva är att kunna fiska på öringen, som stått på djupet i dagsljus, men som i mörker söker sig in på grundområden för att äta. Ibland kan det vara stor sådan....
den stor pannlampan
 
För andra gången denna sommar har vattenföringen sjunkit under 100 kubik i Älven. Första gången var det bara tillfälligt innan ca 50 mm regn föll över oss. Men nu, tror jag att det är för att stanna, och det innebär att det kan bli ett intressant augustifiske. Nu går de flesta fiskeplatser att komma åt. Som ni förstår så är det rekordsent. Hela sommaren har varit en lång vårflod.
Illa är det också borta i Ån. Håckren är fylld till max vilket innebär att hela Ån är som en vik till det stora magasinet.
 
6-kaffet
 
Själv inledde jag gårdagen borta i öster, vid Dammån, tidigt på morgonen. En som öring var uppe och rullade under flugan var det närmaste fisk jag kom.
Dagen avslutades i väster, i Älven, med att jag fick kroka av en handfull mindre öringar. Ute i nattmörkret hördes enstaka plask från betydligt större släktingar.



Inga kommentarer: