söndag 15 mars 2015

Marsöring, check!!

Mars månad har hittills varit en vit månad för mig när det gäller öring fångad på fluga. För ett år sen föll jag på målsnöret just i denna månad, när jag försökte med utmaningen att fånga öring på fluga 12 månader i rad, i Jämtland. En månad ifrån då....
Men nu kan jag sätta en bock i öringalmanackan under mars också, och har därmed lyckats fånga öring under årets alla månader.

Dagen började med minusgrader, efter en kall natt, och ett isbelagt sel. En bit var dock isfri och fisket började där. Med lite is i magen så skulle nog selet bli isfritt när temperaturen steg under dagen. Till min stora förvåning så vakade det i det öppna vattnet, inte bara en gång, utan flera gånger. Vem hade kunnat tro att man skulle få kasta på vakande öring den 15 mars?
Snart dök Lunkan också upp, lagom tills kaffet var klart, och vi kunde tillsammans titta på vakringarna som med jämna mellanrum spred sig över vattenytan.
Öringen, eller som det senare visade sig, öringarna som vakade visade inget intresse för våra flugor förrän lite senare på dagen när Lunkan lyckades kroka en.
När jag åter var ensam lyckades jag upprepa bedriften och kunde kroka av en vintersmal öring.
Öringen & "March Brown"
 
Jag fick rätt i mitt antagande, när jag vände hemåt var selet isfritt igen...


Inga kommentarer: