söndag 5 oktober 2014

Jakten på oktoberöringen

Tidigt imorse när jag satte mig i bilen så visade termometern på hela 12 plusgrader. Härligt varmt, men också väldigt ovanligt för årstiden. Anledningen till mitt tidiga fiske var att prognosen lovade ökad vind under dagen, så jag ville passa på.
Det första heta stället som vittjades gav inget hugg. Efter en dryg halvtimme när vinden tilltog åkte jag uppströms en bit och tog pontonbåten över till motsatta stranden för att få vinden på rätt sida. Och se, det var ett bra drag. Här kunde jag kroka av två öringar. Inte några av de större individerna, men de gav ändå skönt spöböj.

gulbuk
mindre gul
 
Efter ett tag var vinden så frisk att jag beslöt att åka nedströms igen till en läkant i strömmen. Men här var det ingen öring hemma, så jag beslöt att veva in flugan och åka hem.
 
Då var första helgen i oktober avklarad. Tyvärr har det blåst för mycket på mina tilltänkta fiskeställen, och vattennivån var aningen för hög för det ultimata oktoberfisket. Men nu är den på sjunkande och förhoppningsvis är den på lämplig nivå nästa helg. Det finns dock ett orosmoln att ta hänsyn till. Snöblandat regn är utlovat till veckan. Nya tag nästa helg...




Inga kommentarer: