tisdag 26 augusti 2014

På sista versen

Nu är sista augustiveckan inledd och sommarfisket närmar sig slutet med stormsteg, fast än finns lite tid kvar. Jag kom nyss hem från en tur till Ån. Förmodligen sommarens sista. Mörkret kommer allt tidigare nu, och med den kylan och naturens färger övergår allt mer till det höstlika. Men det är ändå skönt att stå där och omfamnas av mörkret och lägga ut sina kast i strömmen. Man glömmer tid och rum, samtidigt som man samlar energi. Lika pigg som jag känner mig nu vid midnatt, lika trött kommer jag att vara om cirka 6 timmar då klockan ringer. Fast det är det värt.
På fiskefronten kan jag rapportera om lite småsprattel, bla en 2 dm harr som sög i sig min svarta zonker och satt klockrent krokad i munnen och till slut en bättre öring.

Vattenföringen är ökande i Ån, medan den har peakat i Älven idag på 97 kubik/s. Nu är den på återgång, men jag tror att det kommer att gå för långsamt så jag räknar med att det är färdigfiskat där för i sommar.

Till slut vill jag visa nåt jag för allt i världen inte kan begripa mig på. Hur tänker en del fiskare? Detta låg vid min fiskeplats idag. Kommentarer överflödiga...

Inga kommentarer: