söndag 20 juli 2014

Kärleken till en å

Idag fick jag möjligheten att besöka en av mina favoritåar igen, denna gång i sällskap med vapendragaren Lunkan. Ån är Rullån, som rinner ut i Västra Vattensjön, vid foten av Anarismassivet. I ån finns stor, men skygg fisk, under vanliga förhållanden. Men, nu är det ingen vanlig "jämtlandsommar". Varken långkalsonger eller fleecetröja behövs. Istället är det klarblå himmel, runt 25 grader och badvänlig vattentemperatur. Detta har medfört lågt vattenstånd och att fisken parkerat i de djupa partierna av ån, ovillig att slösa på energi och stiga till nån fluga. Vi såg en fin öring som simmade förbi oss ett par gånger när vi fiskade ett av de djupare partierna av ån.
bara vackert
kaffepaus
Lunkan drillar dagens största
Varje gång jag besöker ån lär jag mig nåt nytt, upptäcker nya saker, och det är en av fördelarna med vår hobby. Man blir aldrig fullärd.
Efter dagen tror jag även att min följeslagare fått blodad tand för ån.
Vi avslutade dagen vid bilparkeringen med ett dopp i den närliggande tjärnen och en ljummen, men ack så välsmakande, tysk "fulöl".
en favoritvy

Inga kommentarer: