söndag 29 december 2013

Ur led är tiden

Man borde ha Blå Extra på skidorna istället för universalklister, pisterna borde vara fulla av manchester istället för sten och temperaturen borde ligga långt under nollstrecket. Framförallt borde flugfiskegrejerna vara upphängda för vintervilan, men icke. Lunkans rapport från igår satte fart på fiskesuget igen och imorse bar det iväg till Älven.
Den flöt lugnt och stilla helt ovetande om irriterade skidåkare och julturister. Ute på selet sjöng svanarna och på iskanten satt strömstaren. Hade jag inte facit skulle jag gissa på att det var november och inte slutet av december.
På tafsen knöt jag en Wigglenymf i strl 6, med siliconben. Min tanke var att den av öringen skulle uppfattas som en dubbel 150 grammare och för oemotståndlig för att låta bli. Och se, i ett av de första kasten biter en öring tag om nymfen.

öring&nymf



Efter lite kaffedrickande och fortsatt fiske krävde de kalla fötterna en promenad för att få igång blodcirkulationen. På denna plats blev det dock intet.
Tillbaka på startpunkten återupprepade sig historien, ny fisk.

smile, you´re on camera
 

En bra dag kunde summeras. Två öringar den 29 dec i Jämtland. Så sent har jag aldrig flugfiskat förut, men som sagt, ur led är tiden.

Det farligaste momentet på hela fisketuren var att ta sig ur och i vattnet på den blanka och hala isen som låg längs stranden. Dessutom lutande den nedåt på flera ställen eftersom vattennivån har börjat sjunka nu. Broddar borde man haft under kängorna som en säkerhetsåtgärd.

blixthalka

Inga kommentarer: