tisdag 13 augusti 2013

Regn, regn, regn .....

Regnet har stått som spön i backen de två senaste dagarna, skulle man kunna vitsa till det. Nu följer man vattenföringen på nätet på samma sätt en börsklippare kollar aktiekurserna. Älven har inte stigit så mycket än som jag trodde. Däremot steg Ån rejält, den tredubblade sin vattenföring. Det syntes tydligt om man tog ut ett riktmärke. När jag var där igår kväll såg jag att den steg minst ett par centimeter.
Efter lite nötande så kunde jag håva en mindre öring. Det blev mer dramatiskt än jag räknat med. Vid en rusning så small spöklingan av. Snittet var spikrakt. Beror säkert på att det fanns en brottanvisning där sen tidigare. Det har ju hänt att streamers smällt i klingan vid blåsigt fiske.

Öringen återfick friheten. C/R är nåt man ska överväga nu när öringen snart ska leka. I varje fall när det är gäller honor.

Inga kommentarer: