lördag 3 augusti 2013

På fjället

Tidigt igår morse drog jag upp på fjället för öringjakt, i vatten där öringen måste göra första draget, vaka. Väntar gör man bäst med en kåsa Arvid Nordquist och en äggmacka för att stilla hungern.

Till slut dök chansen upp. En öring visade sig bara några meter ifrån mig. Den gick upp och tog min foamslända utan tvekan innan den bjöd upp till dans. Precis när den var mogen för håven släppte kroken sitt fäste i kilosöringens käft. "It´s not the kill, it´s the thrill of the chase" är en textrad från Purples "Knocking at your back door", och det är ju vad fjällfiske i känsliga vatten går ut på. Öringen hade ändå återfått friheten.
Sen hade jag ytterligare två påslag på flugan där jag missade i mothugget.
Även Bokbindarn´ och Troulaw dök upp och det blev en stunds skönt fiskesnack på stranden.

Ryssflugan, Bibio Pomonae, svärmade för fullt igår. Detsamma hände för ett par år sen och då blev fisken helt präglad på den. Ska bli intressant och se om det blir likadant nu. Jag håller i varje fall på och garderar mig.....


2 kommentarer:

Henrik sa...

Satt och räknade lite. Rent statistiskt kommer vi att stöta på varandra på fjället igen om fem år. Kanske vi skulle samköra turerna, hehe. Tack för russefluerne förresten!

/ Henrik

Stig Torniainen sa...

Med statistik kan man bevisa vad som helst... Vi ses