lördag 24 augusti 2013

Årets sista fjälltur

Slutet av augusti närmar sig med stormsteg och dagens fjälltur kommer att bli årets sista, i varje fall när det gäller fiske. Färden gick till Ajvin Sijte och den vackra Rullån. Efter en svettig vandring till andra sidan Fangvalen var jag framme. Solsken och blå himmel betydde att det var indiansmyg som gällde. Sitt och vänta och låt öringen göra första draget.
på öringpass

När jag närmade mig en vakande öring på grunt vatten så avtog aktiviteten och det var "dött". Jag såg flera fina fiskar inne på grunt vatten, men de var skygga. Solskenet gjorde också att det blev störande skuggor från lina och tafs. Vid en strömsträcka försökte jag närma mig en öring med försiktiga kast och lång tafs. Naturligtvis märkte den mig och backade. När den kom in på alltför grunt vatten gjorde den en rusning uppströms, förbi mig på en spölängds avstånd, och tog skydd. Den såg ut att vara i kilosklassen.

Nåväl, trägen vinner, och till slut kunde jag lura en av åns invånare i bättre storlek på min ST-Rena Fly. Ett perfekt slut på årets fjällfiskesäsong. 
vacker..
mot friheten

Inga kommentarer: