torsdag 18 juli 2013

The Rock

Nej, det är inte namnet på traktens rockklubb där avdankade pudelrockare med spandexbrallor hänger. Det är en öringhåla i Älven, som på svenska helt enkelt skulle heta Stenen. Första gången jag kom i kontakt med den var när jag var rookie här i trakten. Nästa månad blir det faktiskt 20 år sen. Då vadade jag ut i mina vadarstövlar av PVC, av märket Snowbee. Då, en flugfiskare fostrad vid put´n´take vatten med fenskadad regnbåge som mål, och en novis på fiske i strömmande vatten. Nu 20 år senare har mycket vatten runnit i Älven, och jag är en helt annan flugfiskare. Varje år har jag besökt denna plats, ibland har jag fått gå hem tomhänt och ibland har den bjudit på ett fint fiske.
Ikväll var det "öringväder", blåst, lite regn och låga moln. Egentligen skulle man väl vara hemma och mysa med familjen. Jag tänkte dock: Ingen fluga i vattnet, ingen fisk. Så det blev en snabbtur dit. Redan i något av de första kasten nöp det i en finare öring, som efter avkrokning fick simma tillbaka. Den högg på en Fish Scullstreamer bunden med soft grizzly hackle.

Inga kommentarer: