lördag 20 april 2013

Bland bäcksländor och öringvak

Medan tusentals skidfantaster trängdes i Åre, på det årliga jippot Skutskjutet, sökte jag ensamheten vid ett vattendrag. Den senaste veckans snösmältning trodde jag skulle ha påbörjat vårfloden, men så var icke fallet. Vattennivån var i det närmaste perfekt.  De första bäcksländorna syntes till, till glädje för mig, och fåglarna som gick längs iskanten och plockade i sig av godsakerna. Det enda som störde var den tidvis hårda vinden. Den tvingade mig att göra Stefan Edbergs specialare, enhands backhand. I detta fall flugkast då.


Trots ett idogt kastande så fick jag ingen kontakt med någon fisk. När jag var tvungen att bege mig hemåt så mojnade vinden, och de första vaken syntes ute på vattenytan, utom räckhåll. Typiskt! Fast det betyder å andra sidan att fisken finns där.

Nu har vadarna hamnat i sitt rätta element, och nu gäller det att se till att de hålls blöta.

Inga kommentarer: