söndag 11 november 2012

Stor storöring

Farsdag, och jag fick den bästa av presenter. En öring som vida översteg mitt gamla personliga rekord. Den fick jag också i november, inte långt från där jag var idag. Jag kände direkt i mothugget att det var en stor på gång, och det besannades när hela linan drogs ut genom ringarna. Jag vet inte hur länge kampen varade, men både positiva och negativa tankar hann fara genom synapserna. De negativa var om tafsbrott och missad fisk. De positiva handlade om riktig stor öring och glädjen att äntligen ha på en sån. Efter att vi hade gett och tagit lina en lång stund så var det dags att landa fisken, med 0,18 tafs. Håven såg plötsligt väldigt liten ut. Istället bogserade jag in fisken på grunt vatten, bära eller brista, och sen bokstavligt kastade jag mig över den och lyfte upp den på säker mark.
 
Lyckan var total och nån form av glädjetjut hördes längs ån.
Flugan som fångade denna, och en annan öring innan, var en wigglenymf med Json´s silikonben. Frågan är nu om det helt berodde på dessa ben? Går inte att komma ifrån att de ser väldigt realistiska ut. Och kommer jag att fastna i silikonträsket nu?

Dagens första öring såg ganska liten ut när den låg brevid den stora. Jag hade svårt att uppskatta hur stor öringen var för jag kunde bara jämföra med mitt gamla rekord på ca 2kg. Denna var klart större, men facit fick jag först när jag kom  hem och la den på vågen, 3,6 kg. Dagens andra glädjetjut hördes över Gastkullen.

5 kommentarer:

Åke Dahlberg sa...

Grattis Stig, vilken otroligt fin Öring, vilken lycka ...jag gläds med dig ...och kan föreställa mig glädjetjutet som ekade över vidderna ..kul, grattis än en gång.
Mvh Åke

Lunkan sa...

Ja du Fiskebroder nu kan även du med gott mod tvätta vadarna, spolar ur kängorna och ställa spöet i tub för vintern och istället plocka fram skidor och stav och lägga dig i hårdträning för nästa säsong.
Jag räknar kallt med första kilo + från dig i mars igen.
Stort Grattis och härmed lägger jag in en order på ovannämnda gummibensnymf :-)

Stig Torniainen sa...

Lunkan, ditt första önskemål vet jag inte om jag vill ställa upp på, än. Det andra siktar jag på, åtminstone i april. Och det sista är taget.

Fredde sa...

Hej Stig och grattis till en riktigt fin öring!

Halkade in på din blogg precis och läser den med stort nöje. Givetvis har du favoritmarkerats.

Jag är en stor fiskefanatiker med de renaste flugor och drag som tänkas kan. Jag fiskar mycket i Näkten där vi har en stuga och alltid en vecka i Ammerån med en dansk vän. Just nu är det mest flugbindning som är på tapeten.

/Fredde

Jan-Anders Lundhag sa...

Grattis till en fantastisk Öring!
Det är en otrolig känsla när håven inte räcker till och man ändå lyckas landa fisken!
Hälsningar
Jan-Anders