onsdag 24 oktober 2012

Imago vadare

Vintern 2011 gjorde jag slag i saken och köpte ett par midjevadare, efter att i några år fiskat med hemmagjorda sådana. Valet föll på ett par Imago Amphibian Waist Wader. De hade de detaljerna jag sökte efter, ett bra bälte, fickor och en bra passform. Så jag var nöld och såg fram emot kommande fiskesäsong. Men snart började problemen. Efter bara några turer så gick en söm upp. Sömmen nere nid resåren som sitter vid kängan.
Det var inga problem med att reklamera dem, nya skickades snabbt från Imago. Allt väl? Nej då, problemet upprepades efter ett tag. Läs här.
Ny reklamation, och nya vadare hemskickade, fast fel sort. Nåväl, efter någar dagar hade jag rätt vadare på plats igen. 3 paret nya på en säsong! Imago var oförstående till problemet med lösa trådar. Som plåster på såren fick jag en midjeväska medsänd. Som en lite parantes kan jag visa hur den ser ut efter ett par fisketurer.
Just det, lösa trådar. I detta fall beror det på att tråden överhuvudtaget inte är fäst där sömmen tar slut. När det gäller sömmen på vadarna är jag övertygad om att det beror på alldeles för klen tråd för att klara den påfrestningen som det innebär att skavas mot undervegetation och annat slitage som förekommer när man går genom skog och mark. Något som också stöds av en vän med många års erfarenhet av sömnad.

Tredje gången gillt alltså, och allt var frid och fröjd tills i somras, då jag upptäckte att vadarna börjat läcka in vatten, först på vänster ben, och sen på höger. En annan god vän, som har stor erfarenhet som säljare av friluftskläder och fiskeprylar, sa att det nog berodde på membransläpp. Det kan bero på en massa orsaker som bla fel temp vid limning. Jag räknade ut att jag fiskat med dessa byxor cirka 25 fiskedagar. Ny kontakt med Imago och vi kom överens om att jag skickar in dem. Det är nu det börjar hända saker, eller rättare sagt inget händer.

På Imago hävdar man att man inte fått nåt paket av mig. Och här får jag ta på mig en del av skulden. Jag skickade dem som ett vanligt skrymmande brev. Jag vet, dumt. Inget kollinummer så man kan spåra försändelsen. Å andra sidan har jag skickat flugor kors och tvär i landet i snart 5 år med posten och aldrig, jag upprepar aldrig, har nåt försvunnit. Men nu har paketet inte kommit fram hävdar Imago, som samtidigt slutat att svara på mail och sms. Det sista jag hörde av dem var den 7.e okt: "Ska ta en titt i mailboxen efter dina mail. Ursäkta sent svar" Vad säger man?
Mig säger det att Imago inte vill lösa det här.

Med det här vill jag inte säga att Imagosprodukter är dåliga, men om ni funderar på deras produkter så ta en extra funderare. För mig har de inte alls fungerat, de har inte klarat av de krav jag ställer på vadare, där jag ibland går kilometersvis genom skog eller över myr och fjäll.

2 kommentarer:

Mellis sa...

Detta med vadare är en känslig fråga. Jag hade förra säsongen 3 guideline vadare tills jag tog ett spö istället och denna säsong ett par vision där jag både reklamerat både skor och vadare. Båda tillverkarna har sjukt bra reklamation och det är inte ett problem att få nya. Men börjar bli sjukt less och funderar till nästa säsong att köpa simms eller patagonia då det verkar vara den enda riktigt bra lösningen på problemet.

Stig Torniainen sa...

Jag har heller inte haft problem med reklamation hos Guideline och Vision. Från bägge har jag fått nya spötoppar, efter att mailat dom bilder på brottet.