torsdag 16 augusti 2012

Fjällfiske i solsken

Idag gjorde jag en tur längs Rullån, den andra för i år. Nu var vädret helt tvärtom, blå himmel och solsken mötte mig. Vattenstådet var betydligt lägre, lite för lågt för min smak.


Det är en ynnest att få "ha" en å för sig själv och gå i opåverkad natur. Inget skräp och inte en massa eldstäder.
Nu blev det inga större fiskar, men jag fick kroka av ett 15-tal mindre, alla tagna på torrfluga.


På myrarna väntar myltan på att plockas.


På hemvägen gick jag förbi ett grunt parti i ån och där såg jag en rörelse i vattnet. Minsann, en öring. Jag stannade upp och spanade och då såg jag en betydligt större öring en liten bit uppströms, på minst kilot. Sen såg jag att den första öringen inte var ensam, de var två stycken som stog strax bakom den stora. Gissar att det var en hona med två uppvaktande hanar. När jag rörde mig så de såg mig bytte de position, för att en stund senare komma tillbaka. Dagens höjdpunkt.



Inga kommentarer: