söndag 22 april 2012

Spår i snön

Dimman låg tät när jag gick mot min fiskeplats. När jag kom ut ur skogen såg jag några oväntade spår i snön, från tre par stövlar. Några fler som var inne i mina tankbanor?  Framme vid fiskevattnet kände jag igen spårens ägare. Tre killar, som för några år sen gick ut grundskolan, och som gillar att fiska. De berättade att de i skogen sätt nattfärska spår efter en björn.
Snart lättade dimman och solen började värma, så pass mycket att mössa och jacka blev överflödiga.
    Härlig morgon
Snart var flugan i vattnet. Det visade sig snart att det inte skulle bli lika lätt som förra veckan. Trots att det var fyra spön igång så blev det ingen fisk landad. Märkligt !
Nåja, det var bara att njuta av solsken och kaffe, och i snön kröp en massa bäcksländor omkring.

På vägen hem tänkte jag på det här med björnspåren och höll utkik lite extra. Och se, visst hittade jag också några. Jag hade korsat dem på morgonen utan att se dem, i dimman. Frågan är vad jag gjort om jag upptäckt dem?






Inga kommentarer: