söndag 25 mars 2012

And the winner is...

... Våren. Gumman Tö har knockat Vintern i första ronden och är på väg att bli uträknad. Återstår att se om den reser sig före tio. Här är några blöta fakta: Älven rinner nu med 132 m3 vilket är ett skyhögt rekord för årstiden. Medianvärdet för 25.e mars är 10,6 m3 och tidigare rekordet är uppmätt år 1992, 27 m3. Samtidigt ökar vattenståndet med 1 dm/dygn i Håckrenmagasinet. Som ni förstår så är det full vårflod i Älven. Även övriga åar och bäckar är sprängfulla med smältvatten. Ovetandes om dessa fakta gjorde jag en tur i morse med Öringracern västerut.
Visst, vattnet var högt, men min fiskeplats var inte omöjlig att fiska av. Tjurig som jag är trotsade jag högvattnet och en nordlig vind. Trots att jag bjöd på en massa läckerheter, bl a denna "200 grammare med alla tillbehör"
så fick jag ingen respons från mr Trout. Nåväl, det hade jag väl inte räknat med heller under rådande omständigheter. Nej, dagens bästa fångst blev ett knippe påskris istället.
Detta är andra året i rad som vårens bäcksländefiske uteblir p.g.a vädrets makter. Återstår att se vad som händer framöver. I SMHI´s prognos utlovas rejält med minusgrader till nästa helg. Än har jag ett ess i rockärmen att spela ut, så än är inte vårfisket kört. Men jag avvaktar vädrets gång innan jag spelar ut det.

Inga kommentarer: