lördag 11 februari 2012

Mick Box

Som sagt, flugfiske och flugbindning är inte allt. Det finns ju musik också. Den senaste tiden har jag snöat in på Uriah Heeps musik. Tänk att du var med och bildade ett band 1969, gett ut massor av skivor, turnerat över hela världen och fortfarande spelar i det. Det är Mick Box det, gitarrist och låtskrivare i Uriah Heep. För de flesta ett okänt band, men för oss som gillar klassisk hårdrock, ett givet val.
Uriah Heep hade sina stora år på 70-talet med klassiska skivsläpp som Demons and Wizards och The Magicians Birthday, där låterna hade fantasytema långt innan Ronnie James Dio började skriva om trollkarlar och drakar. Trots några medlemsbyten pga drogproblem höll de sig kvar på toppen under hela årtiondet. Att SvT´s "Hårdrockens historia" inte ens nämde dem när de var i Birmingham och hyllade Black Sabbath, trots att de repade vägg i vägg, anser jag vara ett generalfel med stort G. Under första delen av 80-talet kom och gick musiker i bandet som alltmer förlorade popularitet. Den röda tråden var Mick. Det otroliga är att från 1986 har de haft samma sättning, sånär som på trummisen Lee Kerslake som var tvungen att sluta 2007 pga hälsoproblem. Skivor har de fortsatt att ge ut och jag kan erkänna att skivorna som kommit de senaste 20 åren har jag mest lyssnat på med ett halvt öra. Det är klassikerna från 70-talet som gällt, fram till nu. Deras senaste skiva Into the Wild är kanon och ett givet köp.

Full av bra låtar och vitalitet. Tänk om Purple kunde få samma energi på sitt kommande skivsläpp. I skivkatalogen finns nu en massa liveskivor inspelade de senaste åren som är klart lyssningsvärda. Jag har sett Heep live 3 gånger, och det var på 80-talet. Det jag slogs av var Mick Box´s ständigt goda humör och leende. Hur många gånger har han inte spelat 70-talsklassikerna? Och ändå såg det ut som om det var första gången. Mick Box måste nog vara en av rockvärldens mest underskattade gitarriser och musiker. Jag menar, hur många har det CV han kan visa upp, och still rockin´, 65 år gammal?



Mick Box, I salute you !

Inga kommentarer: