måndag 16 januari 2012

Flugfiskeåret som kommer

Vad har den kommande fiskesäsongen att erbjuda? När det gäller väder, vind och vattenförhållanden så är det faktorer jag inte kan påverka. Visst drömmer man om perfekta förhållanden med kläckningar och vakande öring. Hur det än blir med det så lovar jag att jag kommer att vara där, vid nån ström. Jag lovar att jag också ska vandra efter fler otrampade stigar än tidigare. Några nya strömmar ska utforskas, har nämligen några i åtanke. Naturligtvis kommer också de "kända" platserna att besökas.
Fjällfisket hoppas jag att det blir mer av, mer tältnätter. Det är ju dumt att tältet bara blir luftat en gång per säsong. I källaren ligger ett spö och väntar på att få dra ut till fjälls. Ett Guideline ACT 4 #3, som jag hittade till ett riktigt bra pris, under tusenlappen.


Just fjällfisket ligger mig varmt om hjärtat. Att få vandra där nästan inga har vandrat och spana efter öringvak, koka lite kaffe och bara njuta av naturens skådespel, det är mumma för själen. Jag har funderat lite på vadarproblematiken för fjällfisket. Det har jag skrivit om här tidigare. Nu lutar det åt höftvadare av Visions modell. Jag har kollat lite på nätet och inte hittat nån annan som har sådan vadarmodell i sitt sortiment. Kan det stämma ? Eller är det bättre att köpa ett par billiga vadarbyxor och sy om dem till höftvadare ? Lite att fundera på, men lita på att när sommaren kommer så står jag redo med packad ryggsäck.

Och visst ljugar man när man säger att man inte vill ha stor fisk ? Naturligtvis vill jag putsa de personliga torrflugerekorden som ligger på ca 1,5 kg på både harr och öring. Eller få en större öring än min hitills största, som vägde 2,o5 kg.

Drömmar är drömmar. Nu är det "bara" ca 3 mån kvar innan de första bäcksländorna kläcks och det blir på riktigt igen.

3 kommentarer:

Terje sa...

Så rett så rett. BARE 90 dager igjen til det begynner å skje igjen. Enda du binder så mye tungt og digert tror jeg nok at det er tørrfluefisket som ligger hjertet nærmest. Her har du et genialt lite hjelpemiddel til nettopp dette: http://www.youtube.com/watch?v=eOPDH6E1zOY&feature=youtu.be.
Du er jo en "light traveller" så dette skulle vel gli fint inn. Selv satser jeg på en Orvis Sonicseam buksevader i år. Vi ses nok i drømmelandet i sommer.

Patrik sa...

Här kommer nog de första inom 2 månader, MEN det fattas något annat istället, det ädla!! :)
Låter som en fin planering av sommaren Stig, jag har lite planer jag också och kanske kan vi dela tid eventuellt för någon av dessa, återkommer.
Lilla spöt, Act;en var riktigt kul och jag testade det hårt under hösttrippen till Idsjöströmmen.
Jag var klart nöjd, laddade även fint med mindre guldskallar.

Stig Torniainen sa...

En gummissnodd, så enkelt, så genialt. Tack Terje. Sla också kolla in Orvisen.
Patrik, säkert kommer våra fiskestigar att korsas.