söndag 4 december 2011

Expedition Julöring

Det blev lite smärre förhinder i planen att fånga en öring till julbordet. Isläggning och minusgrader är inte att leka med. Det tilltänkta öringselet i Ån var isbelagt så det fick bli plan B, en strömsträcka en bit nedströms.



Som jag befarade verkade det vara fisktomt, fisken har nog flyttat till de mer lugnflytande djuphålorna.



Jag var tvungen att avisa spöringarna flera gånger och under den tiden så frös flugan till en isklump, som fick avisas i munnen.

På hemvägen gjorde jag ett stopp vid Öringhåla Hålland. Där var det inte lika kallt, men lika fisktomt.



Nu är flugfiskesäsongen obönhörligen över, en säsong som började i april och slutar nu nästan 8 månader senare. Jag har fiskat mer intensivt denna höst än tidigare. 10 helger i rad har jag stått utvadad. Nu gäller det att hitta nåt avvänjningsprogram för flugfiskare. Anonyma flugfiskare kanske, finns det? "Hej, jag heter Stig och är flugfiskare."

Å andra sidan är det bara drygt 4 månader kvar innan de första bäcksländorna kläcks.

Inga kommentarer: