måndag 1 augusti 2011

Lättviktsvadare

Det har skrivits och fotats en del om alternativ vadarutrustning i bloggar som berör flugfisket här i Västjämtland. Speciellt då man vill fiska i vatten som ligger en bit från allfartsvägar. Begreppet "Terjevadare" har dykt upp på scenen. Det är alltså knähöga vadare, som med fördel kan tillverkas av uttjänta vadarbyxor, och som bara används under marschen till tänkt fiskevatten. En genial lösning egentligen. Själv har jag vandrat i mina midjevadare med full packning på ryggen, och utan att överdriva kan jag säga att man blir lite svettig i de nedre kroppsregionerna. Med "Terjevadare" är det problemet ur världen. Istället bär man sin vadarbyxor i ryggsäcken och byter om när man kommer fram. Personligen skulle jag vilja ha ett par vadarbyxor som är lättare än de midjevadare jag har idag. Ett par lättviktsvadare helt enkelt. Jag har spanat runt snabbt på nätet och kommi fram till följande:
Simms hade tidigare en modell, Travel Wader, som tyvärr utgått ur sortimentet. De verkar ha haft allt det jag letar efter. Liten vikt, strax över 500g, och ingen neoprenfot som tar plats. Tänk att få sätta saxen i dem och sy om till midjevadare. Komplettera med ett par multisportskor i mesh, och jag skulle vara lycklig, och framförallt, det skulle tillfredställa mina fjällfiskebehov. En som har en sån utrustning är bloggaren och friluftsmänniskan Staffan som berättar om sin utrustning här. Tydligen var inte behovet att dessa byxor så stort eftersom de är borta. Är det någon som har ett par sådana liggande och skräpar i strl L så vet ni nu vem som gärna köper dem.
Orvis har ett par lättviktsvadare, som väger runt kilot, men dels är det ett högt pris på dem och så har jag ingen erfarenhet av det märket.
Loops variant heter Adventure som ligger helt rätt i pris. Vad vikten är framgår inte, men just nu är det de som ligger bäst till för att uppfylla mina fjällfiskebehov.
Hur markanden på lättviktsvadare ser ut i det stora landet i väster är oklart, men det skulle inte förvåna mig om det finns, nåt för oss, okänt fabrikat som har precis sådana vadare jag vill ha. Det måste efterforskas mer.

Inga kommentarer: