söndag 24 juli 2011

Ett boktips


För ett tag sen avslutade jag boken Access all areas av rockjournalisten Anders Tegner. För mig som växte upp med LP-skivor och tidningen Okej på 80-talet var det en trevlig läsning. Vi får följa Anders backstage i möten med dåtidens, och en del av dagens, stora rockstjärnor. Han var en av få som kom rockstjärnorna in på livet. På 80 talet var hårdrocksstjärnorna kungar och bland dem rörde sig Anders och fick ta del av all sex, drugs och rock´n´roll. Detta var innan internet med YouTube och Spotify gjorde allt så lättillgängligt. Hade man tur kunde man få läsa några rader om sina idoler i kvällspressen eller höra en och annan låt på radion. Då var tidningen Okej som en bibel för musiktörstande ungdomar. Jag minns att jag läste tidningen lite då och då. I källaren har jag några album med urklippta artiklar och konsertrecenssioner av mina idoler. Skivomslagen var också ibland den enda chansen att få se bilder på sina rockidoler. Jag kommer speciellt ihåg ett tillfälle när jag hämtat ett paket med skivor på posten, satte det på pakethållaren och började trampa hemåt, men jag kunde inte hålla mig. Jag var tvungen att stanna och öppna paketet och kolla in Sabbaths Live Evil, med alla häftiga bilder, innan jag kunde fortsätta hemfärden. Ja, det var tider det, som jag tror att dagens ungdom inte kan förstå. De har ju all info så lättåtkomlig, bara att "googla". Åter till boken. Vi får som sagt följa Anders Tegner under sina drygt 25 år som journalist. Inte bara på tidningen Okej, utan också inom radio och TV. Några av rockstjärnorna har blivit goda vänner, som tex Alice Cooper. Vill man generalisera lite kan man säga att det var han som gav hårdrocken ett svenskt ansikte i början på 80-talet. Detta är en bok jag rekommenderar. Rock on !

Inga kommentarer: