tisdag 18 januari 2011

Rödingar & Parasiter

Det har varit mycket flugor och flugbindning senaste tiden. Nu är det dags för en färsk rödingrapport. Det är Fredriksson Jr som har varit i "sin" sjö och frestat rödbukarna. Han gick inte lottlös därifrån. 17 matfiskar fick slå följe.



Eller som han själv sa: "Ett hål, en fiskare, 17 rödingar". Jag måste nog följa med honom dit nån dag.


Nu över till nåt annat aktuellt, nämligen vår numera riksbekanta parasit cryptosporidium. Den har tydligen spritt sig till mina hemtrakter. Den har hittats både i Hensjön i Edsåsdalen och Ottsjön. Den senare avvattnar en av mina favoritåar, Storån. Betyder det att jag i sommar inte kommer att kunna ta en panna vatten ur ån för att koka kaffe, eller bara en kåsa vatten för att släcka törsten, som jag hitills gjort ? Enligt ÖP har det uppmäts 0,7 parasiter per 100 liter vatten vatten i Ottsjön, medan motsvarande siffra för Hensjön är 2,9, samma som i Östersund. Dessa siffror säger mig egentligen inte mycket. Är det mer eller mindre än normalt ? Rent teoretiskt skulle jag kunna ta en halvliter kaffevatten ur ån, utan att risken att en av dessa parasiter följer med. Det som jag frågar mig är om inte dessa parasiter alltid funnits i vårt vatten ?Cryptosporidium sprids ju genom kontakt med avföring från djur och människor eller genom att man dricker vatten som har förorenats av sådan avföring. I skog och på fjäll finns djur som inte är så noga med var de uträttar sitt behov. Regn och vårfloder spolar sen ner det i vattendragen.
Dessutom finns det nåt i Ottsjön som heter Ridvadet, ett grundområde där det är populärt att genomföra ridturer. Vad jag vet finns det ingen ryttare som har med sig bajspåsar. Nej, min teori är att det alltid funnits mer eller mindre av dessa parasiter i vårt vatten. Jag tänker i varje fall fortsätta att koka mitt kaffe vid strömkanten.

Inga kommentarer: