fredag 14 januari 2011

En liten wigglenymf

För första gången provade jag att använda turkeybiot i en nymkropp, och det ser ju helt ok ut. Om jag använt bead chain på nymfer tidigare kan jag inte påminna mig. Alltså två nyheter i samma fluga.




Tanken är att den ska imitera en bäcksländenymf. Ögonen ska få den att fiska på rätt djup. Den svarta marabou är bara till för att dölja öglan mellan fram- och bakkroppen.

krok: Kamasan B980 strl 10
stjärt: fasanstjärtfibrer
bakkropp: turkey biot
framkropp: Harline dubbing och lite svart marabou
sköld: scud back
ögon: beadchain strl small
hackel: i lämplig färg och storlek

Kroken är egentligen en metkrok för karp, men jag tror inte att öringen bryr sig om det. Kanske blir det denna fluga som fångar årets första öring. Vi får se.

Inga kommentarer: