söndag 2 januari 2011

Årets....del 2

....fiskedag. Jag har haft många fina fiskedagar under året. De dåliga vill man ju glömma. Den som sticker ut mest är det jag fick uppleva i slutet av juli. På morgonen försvann min Goddards Caddis i en stor virvel. När kampen var avslutad kunde jag håva en öring på ca 1,5 kg. Nytt personligt rekord på torrfluga. Lite senare landades en mindre släkting, också det på torrfluga. På eftermiddagen kunde en öring, som nästan tangerade kilostrecket, inte motstå min kläckare. Det är sådana dagar och upplevelser som är sköna att ta med sig in i vintermörkret.





....harrfiske. Det inföll för min del i samband med den intensiva kläckningen av Bibio Pomonae. Flera fina harrar både fångades och sågs vaka. Allt kulminerade med, också här, ett nytt personligt rekord på harr, och torrfluga. 55 cm Thymallus thymallus.

....öringfiske. I denna kategori är det inte lätt att välja, men till slut fastnar jag för höstfisket. Jag gillar hösten med den klara höga luften, de vackra färgerna och frånvaron av de stuntals irriterande myggen och knotten. Alla helger i oktober och första helgen i november ägnades åt fiske. Sen satte kylan stopp. Under alla mina år häruppen har jag aldrig upplevt maken till fint höstfiske. Vattenföringen var perfekt, det gick att få ner flugan mot botten och öringen var huggvillig. Perioden inleddes med många öringar i 3-4 hg´s klassen för att avslutas med färre, men betydligt större fiskar. Sista öringen fångades i Storån den 4 november.

Bubblare: Andra saker jag gärna minns är t ex turen längs Fångån med Patrik och alla fjällfisketurer med trötta ben och svettiga strumpor.

Inga kommentarer: