torsdag 18 november 2010

Krokar & Fjädrar

Förra veckan köpte jag nya krokar billigt på Tradera. En helt oprövad krok för mig. Den heter North 6488 Nymph & Shrimp, 3x wide och 2x short. En perfekt krok för zonkers och tunga streamers tänkte jag. Den hade vad jag var ute efter, kort skaft, brett gap och rak ögla. Just den raka öglan tycker jag ger ett mer estetiskt tilltalande utseende på flugan. Dessutom kan man använda rapalaknuten för att få flugan att röra sig mer fritt. Resultatet blev detta:



Nackdelen med kroken är att den är lite för grov i godset för min smak, men annars är jag nöjd. Är det någon därute som har något förslag på krok, med ovanstående kriterier, så hör gärna av er.


Dollarkursen har pendlat lite upp och ner senaste tiden. I förra veckan när den låg runt 6,70 så passade jag på att lägga en order hos Whitewaterflies. Idag kom fjädrarna, för det var mest fjädrar jag beställde. Grizzly marabou i olika kulörer och detsamma med soft hackle. Det gäller ju att ha något att göra nu när den sista höljan är isbelagd, för att lindra fiskeabstinensen. Förra veckan var det första gången jag hade en vit helg, när det gäller flugfiske, på mycket mycket länge.

Inga kommentarer: