lördag 2 oktober 2010

Höstpremiär

Med MSG´s Armed and ready i högtalarna for jag västerut. Och visst kände jag mig taggad, nästan som vid en första juni premiär. Framme vid Duved blåste det rejält, attans också. Mitt tänkta fiskeställe var ofiskbart, styrde kosan lite längre uppströms där det fanns ställen med lä.

höst vid Älven

Det dröjde inte länge förrän jag kände fast fisk. En öring i 4 hg´s klassen kunde bärgas. Fortsatte fisket och kampen mot blåsten, men utan mer känning. Efter några kåsor kaffe gick jag längre uppströms. Där hamnade jag efter ett tag i en riktig huggbonanza vid en strömnacke. På en halvtimme hade jag bärgat 5 öringar, alla mellan ca 3-8 hg, och tappat ett par. Ett av årets bästa fisken, helt klart, och detta i oktober. Ni som redan ställt bort fiskeprylarna för vinterförvaring, ja ni får skylla er själva.


nyfångad


Lika plötsligt som det började hugga, lika snabbt avtog det. Nöjd packade jag ihop och begav mig mot bilen. Med hem följde två öringar till barnens fiskälskande mormor.

Vad jag hade på tafsen ? En heavy metal streamer bunden med i huvudsak gizzly soft hackel.


tilltufsad streamer

4 kommentarer:

Patrik sa...

Grattis!!
Det är dig väl unt.
Drömmer mig upp ska du veta

Lunkan sa...

Tänkte på en sak. 6-0 som angavs i SMS:et jag fick, borde inte det vara 6-4 då fyra öringar tappades? :-)

Stig Torniainen sa...

Eller varför inte Stig-Lunkan KO
;-)

Stig Torniainen sa...

Eller varför inte Stig-Lunkan KO
;-)