fredag 23 juli 2010

Dagen då Gud log

Om det finns en flugfiskegud så log han med sitt allra vänligaste leende mot mig idag. Jag var åter i Torrflugelandet för att ta revansch efter förra helgens öringdiss. Morgonen var kall, bara runt 8 grader. Fisket inleddes med fleecemössa på. Inga vak syntes till så jag knöt på en Goddars Caddis för att försöka lura upp nån öring. Och se, det lyckades. Ett våldsamt påslag och 4:an stod i en härlig båge. En större öring hade tagit flugan. En viljornas kamp inleddes endast åtskild av en 0,16 mm´s nylontafs. Efter en stunds kamp kunde öringen håvas, och vilken öring.

Jag uppskattade vikten till cirka 1,5 kg. Efter avkrokning och lite konstgjord andning kunde öringen återvända till friheten.



Solen gjorde sitt bästa för att tränga genom molnen och det blev allt varmare längre fram på dagen. Enstaka vak syntes också till. Ett sådant i min närhet fick mig att smyga dit och jag la ut en Klinkhammer. Några sekunder senare försvann den i en vakring och dagens andra öring bärgades, på cirka 5-6 hg. Efter lunch omgrupperade jag till ett annat ställe. Där sammanträffade jag med Lunkan och hans 3 kompisar, alla på öringjakt. Jag blev den första att kroka en öring. Återigen en fin fisk, strax under kilogränsen. Nu hade solen trängt undan molnen och det var gôtt att sitta i solskenet och spana efter vak. Innan dagen var till ända hade alla fått känna på den jämtländska öringen.


För min del var det den bästa torrflugedagen hitills. 3 påslag 3 landade öringar och ett personligt pers på torrfluga.

5 kommentarer:

Patrik sa...

Ett leende du var väl värd!!
Jag tar din hand och lyfter på hatten i ett stort GRATTIS!!
Underbart!!

//Patrik

Henrik sa...

Haha, det där var en kanonfirre, gratulerar!!

fluganberg sa...

Trägen vinner. Grattis!!

Stig Torniainen sa...

Tack fiskebröder. Jag kan väl tillägga att jag somnade med ett leende igår kväll.

Jens sa...

Stort grattis till en riktigt fin öring. I veckas jobb sen hoppas jag kunna blöta flugan igen!
/Jens