tisdag 22 juni 2010

O´boy vilket vatten !

Igår tog jag en tur västerut längs Älven. Den flöt tung och hög med ett brunt innehåll, O´boylik. Inte på mina 17 år här i fjällvärlden har jag skådat något liknande. Det kom 131 mm regn under ett dygn vilket motsvarar ca 1,5 m snö, om jag inte har helt fel. Det rinner strax över 260 kubik i Älven nu, rena vårfloden. Jag fortsatte söderut mot Storån och även den var hög, djä##igt hög. Där blir det inget fiske på många dagar än. Sedan svängde jag förbi den Lilla Ån i förhoppning att kunna göra några kast. Den var också hög, men såg fiskbar ut. Jag gick längs den och gjorde några försök, men insåg snart att jag valt fel utrustning. Jag hade #4 spöet, vilket passar utmärkt för ett så litet vatten i vanliga fall. Nu var vattenflödet lite för högt och snabbt. Ett bättre val hade varit #6 spöet med en sjunktafs, tror jag.


Bävern trivdes i varje fall



Nu blev det ingen fiskkontakt, men när vattnet sjunkit undan så tror jag på ett bra fiske där, för nu har fisk kunnat vandra upp.

Nu till avdelningen Skynda & Fynda: Jag "hittade" ett gäng gamla flugor i en låda som nu ligger ute på Tradera till på torsdag.

1 kommentar:

Patrik sa...

Hoppas för er skull att det är över nu, och att sommaren kan få göra sitt insteg.
Jag själv landar i dalen om cirka 1,5 vecka.
//Patrik