torsdag 13 maj 2010

Öringväder

Återigen möts man av snöfall och några ensatka plusgrader när man vaknar. Jag dubbelkollar almanackan. Jo, det är den 13 maj och våren lyser verkligen med sin frånvaro. Älven går rekordlåg nu, endast 56 kubik. Det normala borde var runt 200 kubik vid denna årstid. Egentligen borde man vända sig i sängen och dra täcket över huvudet, sova vidare och strunta i fiskeplanerna, men icke. Mitt på dagen när jag åker västerut mot Älven har snöandet övergått till regn. Ju längre västerut jag kommer, desto mer avtar regnandet. När jag är framme är det uppehåll, men det blåser en frisk ostlig vind. Jag väljer att synda idag. Flugspöet får vila till förmån för mitt UL-spö. Undrar vilken av dödssynderna jag bryter mot ? Jag tacklar med ett Rogerdrag. Nere vid Älven stöter jag ihop med min kollega SO-Lärarn´. Förra helgen fick han en fin kilosfosk precis här. Under den halvtimme han varit här har han inte känt något. Vi växlar några ord innan vi fortsätter fisket på varsitt håll. Öringen är inte med i matchen, inte en känning. Efter en kaffepaus byter jag till det mest skrikiga drag jag har i asken. Det blir en orange Knosas Dynamit . Och se, efter några kast är det fiskkänning. En halvkilos öring har fattat tycke för draget, alternativt blivit irriterat av det.



Med ens känns allt mycket lättare. Borta är tankarna på skitvädret och de kalla fingrarna. Jag fiskar en stund till utan resultat innan det är dags att åka hemåt och hämta Lilltjejen hos en kompis.

2 kommentarer:

Lunkan sa...

"Dynamiten dominerar" :-)
Grattis Stig.

Patrik sa...

De va f_n va jag får lyfta på hatten idag!!! :-)

Grattis!!