lördag 13 mars 2010

Min nymfask #2

Dags att lägga in några mer flugor i min nymfask. Denna gång blir det några imitationer av bäcksländenymfer, i wigglemodell.


De är lite överdrivet stora, bundna på krok strl 8, men det har jag inte upplevt som någon nackdel vid försäsongen. För det är då dessa ska fiskas, när årets första bäcksländenymfer börjar krypa upp på isen. De är också förtyngda och en försedd med gummiben för att ge lite extra liv och rörelse. Segmenteringen på bakkroppen är gjord av Ultra Lace Tubing, ett material som ger fina, just det, segmenterade kroppar.

Nytt på fiskevattensfronten här i Jämtland är att Länstyrelsen stänger sina kvoterade vatten denna säsong pga av svaga fiskbestånd. Om detta kan du läsa här . Synd tycker jag för jag hade planer på att söka tillstånd till Gransjöån igen, det är nästan 10 år sen jag var där senast. Fast förvånande är det inte. Massor av skräp låg redan då längs vissa delar av ån och spår av mask-och spinnfiske fanns det gott om. Jag tycker att Länstyrelsen har skött dessa vatten dåligt, ingen fiskekontroll och utbrett tjuvfiske har förekommit. Det sista tillämpas också av de som bor på trakten, tyvärr, i varje fall när det gäller Gransjöån. Hoppas att de kan råda bot på detta och öppna om några år igen. Hoppas också att de kan uppdatera sina fiskekartor på hemsidan gällande dessa vatten.

3 kommentarer:

Johan sa...

Hej!
Fina grejjer som vanligt Stig!

Martin Ångnell hade med sig tomma nymfskal och visade på mässan och dina flugor är nog inte för stora! Det var jäklans vad stora skalen var.

/Johan

Staffan sa...

Hmm hittar inte nån info om det på Länsstyrelsens sida. Trist att höra i vilket fall, hade också tänkt söka Gransjöån ( för fjärde året på raken)då det ser ut att vara en vacker ström.

Stig Torniainen sa...

Hej Staffan. Det är lite otydligt skrivet, men det lyder "På grund av svaga bestånd i de kvoterade vattnen kommer dessa att undantas från fiske via kvotering."
Dessutom om man läser deras broschyr så framgår det att de är stängda t.v.
Ja Gransjöån är vacker. Från liten å med höljor längst upp till stora flyar längre ner. / Stig