fredag 19 mars 2010

Mitt avtryck i flugbindningshistorien

Av Patrik fick jag idag ett mail som gratulerade mig till placeringen i flugbindningstävlingen Sveriges nya fluga. Själv hade jag så smått förträngt tävlingen. Det berodde på att jag inte läst det finstilta tillräckligt noga. Lite efterforskning visade att de 10 flugor med mest röster gick till en jury som utsåg resultatet. Jag trodde bara att de var de tre främsta. När röstningen var avslutad låg mina flugor på plats 9-12, om jag minns rätt, och jag trodde det var kört.
Resultatlistan efter att juryn har granskat flugorna hittar ni här . Till min stora glädje hamnade mina flugor på plats 5 och 6. Det får man vara nöjd med. Priset blir:
"Flugasken ”Jämtland-Härjedalen”, fylld med 60 st favoritflugor.
Dessutom kommer ditt vinnarmönster att produceras av Sameo och ingå i sortimentet, du får själv en ask med 60 st egna flugor. "

För det första: Det ska bli kul att se vilka flugor Sameo tycker är länets favoritflugor, jämfört med innehållet i mina egna askar.
För det andra: Det blir en konstig känsla att få se sina egna flugor, 120 st, som är massproducerade i Kina. Det första jag ska göra med en sån Epoxy är ett hållbarhetstest a lá Stig. Jag ska fästa flugan i städet och sen greppa huvudet med en tång och vrida och bända för att se om de fuskat med limningen.
Till slut, tack alla ni som röstade. Jag önskar att jag kunde dela priset med er på enkelt sätt. Kanske blir det ett lotteri när vinnarflugorna dyker upp. Jag ska i varje fall dela ut några vinnarflugor till en klass med 9:or, där jag lyckades med konststycket att få de flesta att delta i röstningen, på en SO-lektion.

6 kommentarer:

Uffe sa...

Hipp hurra och ett stort grattis.
Det är kul att följa din blogg, Och nu blev det ännu roligare.

Johan sa...

Härligt Stig!
Dina flugor är värda en bättre placering på listan! Men grattis till vinsten!

/Johan

Stig Torniainen sa...

Tack Ulf och Johan, jag rodnar...

Jens sa...

Grattis Stig, men jag håller med Johan om att dina flugor borde ha kommit ännu högre i listan.

Lunkan sa...

Grattis "Flugbindarn"

Jag hoppas dock att vi slipper se framtida "Asien-kopior" i risig kvalitet av dina alster.
Även om de inte kvalifiserade sig till min "Åreaälvs-ask" så finns det många fler vatten där de får fritt spelrum :-)

Skittfiske
Lunkan

Stig Torniainen sa...

Vad du ska ångra dig när blinsillen leker på försommaren eller i augustimörkret när du inte får knyta en svart ST-Zonker på tafsen ;-)