lördag 6 februari 2010

Ut med det gamla in med det nya

Det har bloggats intensivt på senaste tiden om vilka flugor man bara måste ha i sin flugask. Vi har kunnat läsa vad andra bloggare tycker i ämnet. Inga större överraskningar har framträtt, tycker jag. Superpuppor, Klinkhamers, Goddard caddis osv. Väl beprövade mönster. Av mig kommer ni inte att få någon sån lista, men det har fått mig att tänka till om innehållet i mina egna flugaskar. Därför ska jag nu göra något under mottot ut med det gamla och in med det nya, inspirerat av vad Malmsjö läser på nyårsafton. Mina streamer-och nymfaskar innehåller en herrans massa flugor, inklusive bra-ha-flugor. Flugor som har vandrat in och ut ur askarna, flugor som inte blötts på flera säsonger, ja ni förstår vad jag menar.


Jag ska tömma askarna helt och sälja hela rasket på Tradera, ett gäng streamers och en hög nymfer. Sen ska jag binda helt nya flugor och fylla askarna från grunden med sådana flugor som jag faktiskt fiskar med. Jag kommer framöver att skriva om flugorna allt efter att askarna fylls. Till slut så har vi svaret på vilka som är mina måsteflugor, tillika favoritflugor.


nymfask


streamerask

Inga kommentarer: