onsdag 17 februari 2010

ST-Epoxy SBS

Den här är tillägnad flugbindaren Johan .

Fäst en lämplig krok, i detta fall en Kamasan B980, i städet. Bind in en bunt röd Wing´n´Flash på undersidan av kroken.



Bind i en bunt Wing´n´Flash pearl på ovansidan av kroken enligt bilden. Vik sedan den främre delen av flashen bakåt och fixera den med några bindtrådsvarv.





Bind in en bunt Wing´n´Flash i önskad färg, här grå, framför den pearlfärgade. Den gråa kommer att bli rygg på flugan så det är nu du bestämmer flugans färg.



Vik bak den grå bunten och fixera den med några varv bindtråd framme vid krokögat.


Nu är det dags att ta fram epoxylimmet. Jag använder en klädnypa som flughållare vid limningen. Jag fäster flugan enligt bilden och blandar till limmet. Med en tandpetare placerar jag ett tunt lager lim på huvudet.




Låt limmet torka så det blir klibbfritt.




Nu är det dags att placera ögonen på plats. Nu går det också att justera formen på huvudet ifall det behövs. Lägg på ett nytt lager epoxylim som täcker hela huvudet.





Nu är det bara att låta flugan stå på tork tills limmet härdat. Jag brukar låta det torka över natten. Sen är det bara att frisera flugan i lämplig form.






Det var väl inte så svårt ? Om klädnypan är den ultimata lösningen som flughållare vet jag inte, men just nu är det den bästa jag har. Är det nån som har någon annan idé så är ni välkomna att höra av er.

2 kommentarer:

Johan sa...

Ha ha!
Tack Stig, bra SBS! Det här måste jag ge mig på, har aldrig gjort någon sådan fluga så det skall bli intressant.

/Johan

mojoman sa...

Kanon SBS, nu har jag hittat ett mönster som jag kan tro på. Dessa små streamers kommer bli ett bra komplement i min samling för klass 5 =D