söndag 14 februari 2010

Min nymfask #1

Nu ska min tomma nymfask fyllas igen. Den som får äran att först ta plats är den fluga jag fiskade sist med i höstas, och som jag förmodligen kommer att inleda årets säsong med. Det är ST Uggly Nymph, en brun och en svart. En rejält förtyngd och stor nymf, bunden på en förböjd streamerkrok i strl 10. Finessen med denna fluga är att jag dubbat in tunna runda gummiben i framkroppen. Den kommer alltså att fiska djupt och med mycket rörelse. Förhoppningsvis ska den locka kylslagna fiskar, som inte är ytaktiva, att sluka godbiten som presenteras för dem.




Som ni ser har jag kostat på dem svindyra Nymph Heads av tungsten. Den svarta varianten är tänkt att imitera en bäcksländenymf, medan den bruna har ett mer allmännymfliknande ( nytt ord ? ) utseende.

Förresten, är det nån som har ett bra tips var man kan köpa tunna runda gummiben? På flugbindningsspråk heter de Round Rubber Legs Fine. Mina är nästan slut.

2 kommentarer:

Johan sa...

Hej Stig!
Inte en aning om var man köper de där fina gummibenen du pratar om. Men jag vet var man kan få tag på 30 meter gummiben och en röd vattenfast penna för en billig peng =) Knalla in till byns lokala Pandurohandlare och köp en rulle Elastisk nylontråd, färga i valfri kulör.

/Johan

Stig Torniainen sa...

Jag har kikat på en sån rulle och faktiskt så har jag "snott" någon meter från syslöjdsalen oxå.