söndag 24 januari 2010

Lim it....my way

Det här med epoxylim och epoxystreamers kan vara lite besvärligt att få till, så det ser snyggt ut. Jag ska nu försöka förklara hur jag gör.


På bilden ser ni den utrustning jag använder för själva limmandet. Underst ligger en gammal katalog som jag blandar till limmet på. När du sen är klar är det bara att riva bort sidan och slänga den. Det torde går lika bra med ett häfte post-it lappar. För att blanda till limmet använder jag nuförtiden tandpetare. Dessa har jag köpt i storpack, ett hundratal, för en tia eller kanske det var en tjuga, på Dollar Store. Förut blandade jag limmet med dubbingnålen, men då var det så noga med att alltid torka rent den hela tiden så att inte limmet fastnade. Sen kom jag på idén med tandpetare. När du använt klart en är det bara att slänga den. Jag använder Devcon 5 minuters epoxylim. Det innebär att man bara bör blanda till lite åt gången, för det härdar så fort. Det krävs lite träning innan man har fått rätt känsla för det.

När mina epoxystreamers är klara för att limma på ögonen gör jag så här. Först lägger jag på ett tunt lager på huvudet. Är man snabb hinner man med ca 4 st innan limmet är för trögflytande. När det härdat några minuter så det inte är klibbigt, men inte hårt, så sätter jag dit ögonen. Då går det också att forma till huvudet om det behövs. Nu kommer vi till det svåra, att limma huvudet en gång till och täcka ögonen. I detta moment hinner jag bara med 2 flugor, sen är limmet för trögt. Så återigen, blanda inte till för mycket. Nu gäller det att få limmet runt hela huvudet och se till att ögonen sitter och att limmet tränger in så det sitter ordentligt fast på kroken. Nu låter jag flugan torka över natten innan den friseras och kan anses vara klar.

Krångligt ? Ja, det är det i början, men träning ger färdighet.

2 kommentarer:

Johan sa...

Såja, bara en komplett Baitfish-beskrivning kvar så är vi nöjda sen =)

/Johan

Stig Torniainen sa...

Hmmm....yrkeshemligheter.. ;-) fast en bra beskrivning finns på FJ´s filmsida där Mårten Valeur binder sin Baitfish. Där lärde jag mig.