fredag 29 januari 2010

Lim it...igen...

...eller den ofrivillige sniffaren.

Nu ska jag berätta hur jag använder superlim vid flugbindning. Jag använder det ibland istället för lack. Innan jag lindar de avslutande varven på flugan applicerar jag lite lim på tråden. Sen lindar jag tråden några varv och simsalabim så har limmet lagt sig runt hela lindningen.




Så här ser det ut innan man gör de avslutande varven. Du får en stark avslutning på flugan om du dessutom gör en whip-finish som sista moment. Den ordinära lackningen är då överflödig. På samma sätt förstärker jag vissa bindmoment om det är nödvändigt, under själva flugbindningen. Limmet jag använder är ett superlim i gelform.




Fördelen med det är att det inte härdar blixtsnabbt och att det inte är så lättflytande. Det ligger kvar där du vill ha det. Jag brukar klämma ut en liten klick på ett papper och med en tandpetare placera lim där jag vill ha det. Klämmer du direkt från tuben så kan det komma en för stor klick och flugan kanske blir förstörd.


Som avslutning vill jag bara nämna att det finns varningstexter på både epoxy- och superlimförpackningarna. De är inte nyttiga för människokroppen, så försök följa råden om ventilation osv.

Inga kommentarer: