torsdag 17 december 2009

Sanningen bakom en bild.


Om ni läser Flugfiske i Norden regelbundet så kanske ni känner igen denna bild. Den fanns med i nr 4 år 2007 , i min artikel Förläng säsongen med streamerfiske. Nu har det gått mer än två år sen den publicerades så prespriktionstiden borde ha gått ut. Bilden är egentligen en ren fuskbild.
Låt oss ta det från början. Jag skickade in materialet till tidningen vintern innan artikeln publicerades. Chefredaktören var nöjd, men ville ha en vinterfiskebild till artikeln. Inga problem, sa jag. Almanackan visade att vi var i början av februari och ute var det svinkallt. Vad göra ? Mot Storån. Där borde det finnas lite öppet vatten. Mycket riktigt, nedanför fiskspärren kämpade en strömfåra tappert mot vintern. På med vadarbyxorna och kängorna, ut på isen med flugspöet i handen. Vad skulle jag säga ifall någon dök upp ? Min kära sambo fick agera fotograf. Jag intog lämplig position vid strömmen och gjorde några kast medan kameran gjorde sitt jobb. Vad består fusket i då ? Om ni tittar noga på bilden så kanske ni upptäcker ett litet fel. Inte ? Jag glömde nämligen att sätta på sulorna på Korkerskängorna när jag hämtade dem i förrådet. Nästa fusk är att det inte finns någon fluga på tafsen. De låg kvar hemma för närmaste fisk finns förmodligen ett par hundra meter bort och vad skulle jag då med flugor till ?
Nåväl, chefredaktören blev nöjd och så småningom hamnade allt i tidningen. Så kan det gå till när fiskeartiklar kommer till.

1 kommentar:

Patrik sa...

:-) underbart Stig!!
och bilden blev riktigt häftig också.

//Patrik