måndag 28 december 2009

Mellandagsklipp

Imorse postade jag fyra flugor till Fiskejournalens tävling Skapa Sveriges nya fluga ! Bilder på dem finns här . Det ska vara egna mönster, men vad är det ? Om man byter en färg eller använder ett annat material, blir det ett eget mönster då ? Svår uppgift för juryn. Jag hoppas i varje fall att nån av mina flugor går vidare till "slutspel".



Idag var jag till Östersund på mellandagsrea. Jag gjorde ett par fynd på flugbindningsmaterial, faktiskt ett par riktiga klipp.



Bilden visar foam i olika storlekar och färger. De största arken är i A3-format och kommer från Panduro, fast hos dem heter de dekorationsgummi ( ? ). De kostar 19,50 kr styck. De mindre är i A4-format och kommer från Överskottsbolaget, och heter mycket riktigt foam. Ett 10-pack i olika färger kostar 22,50 kr. Om man jämför med det foam man köper i en flugbindningsaffär så är det ingen skillnad, vad jag kan se. Nere till höger är en bit vit flugbindningsfoam inköpt i en fiskeaffär för 35 kr, dock i 2-pack. Jag tänker inte räkna ut hur mycket jag har tjänat på dagens foaminköp, utan konstaterar bara att jag aldrig mer kommer att köpa foam i en flugbindningsaffär.


Ute visar termometern -24 grader, och helt plötsligt känns flugfiskesäsongen väldigt avlägsen. Avslutar med ett mellandagsklipp i en helt annan form för att tina upp både kropp och själ.





2 kommentarer:

Johan sa...

Stiligt inköp du gjort Stig! Visst är det en underbart billig foam? Kan vi räkna med en massa foamflugor på bloggen nu? =)

/Johan

Stig Torniainen sa...

Både natt-och dagsländor. Tack för tipset med ÖoB foamen.
Funderar på om jag ska försöka mig på stjärtspröt till dagsländorna, men hitills har jag inte träffat på nån öring som räknar dem ;-)