söndag 11 oktober 2009

Kalla fingrar & öringhugg

Efter att hela förmiddagen ägnats åt hushållsarbete i form av städning och tvätt, ingen Anna Anka filosofi här inte, kunde jag efter lunch åka iväg och fiska ett par timmar. Platsen var densamma som förra helgen, dvs Undersåkersälven. Hade jag haft mer tid hade jag åkt till Duved efter att ha läst Lunkans sms, 1,23 kg . Ungefär klockan 14 la jag ut första kastet. På tafsen satt en svart ST-Epoxy. Ja, jag valde att börja med flugspöet. Vattennivån i älven har sjunkit markant de senaste dagarna så flugfiske var ingen omöjlighet. Framför flugan satt en supersnabb sjunkande tafs. Har ni provat en sån så vet ni att det är inte lätt att kasta med en sådan, ivarje fall inte om man vill ha lite kastlängd. Fiskade genom sträckan utan att känna något. Efter en kopp värmande kaffe tog jag UL-spöet tacklat med en Roger och vadade ut. I första kastet sitter en öring på. Ingen propeller, utan en i lite bättre storlek. Tyvärr väljer den att kliva av efter ca 30 sek. Fortsätter att fiska, men ingen mer fiskkontakt. Efter ännu lite mer kaffe återgår jag till flugspöet, denna gång med en ST-Zonker längst ut på tafsen. Nu har jag bytt till en snabbsjunkande tafs som gör kastandet så mycket lättare. Inte heller nu visar nån öring något som helst intresse för min fluga. Fingrarna blir allt kallare och kylan kryper sakta in under kläderna. Dags för platsbyte och en värmande promenad.






I första kastet är en liten öring på Rogerdraget men fastnar inte. Fiskar vidare, men ingenting händer. Efter ännu ett platsbyte hugger ytterligare en liten öring. Även den gör som sin kusin, släpper med en gång.


En sista kopp kaffe får avsluta dagen innan det är dags för hemfärd. Två timmar har jag stått i eller brevid det oktoberkalla vattnet och fått känna tre öringar. Än är det inte försent att fånga öring. Bara man står ut med kalla fingrar och tår. Jag har också förståelse för folk som tittar underligt på en när man står utvadad i älven vid denna årstid, men det är ju inte för inte man är fiskenörd. Fortsätter älven att sjunka i veckan så har jag stora förhoppningar att nästa helg fånga en på fluga.


Inga kommentarer: