onsdag 7 oktober 2009

Jag - en nörd ?

Om man lägger ut pengar på att köpa flugbindningstidningar från USA, där portot till den ena är dyrare än själva tidningen, hamnar man i facket nörd då ? Förresten, vad är en nörd ?
En googling på ordet gav ca 162 000 000 träffar. Bl a kan man läsa: " Nörd kommer från engelskans slangord nerd och är en stereotypisk, oftast lätt negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde. " Ok, det stämmer på mig och mitt intresse för flugfiske och flugbindning. Vidare kan man läsa: "I allmänhet förespråkar stereotypen att nördar är fula, klär sig töntigt och inte kan föra sig socialt." Häpp, där tog likheten slut ! Men visst, kanske mitt nämnda intresse kan bli lite nördigt ibland. Herregud, jag bloggar till och med om det !
Nu har jag precis fått senaste numret av "nördtidningen" Hatches Magazine , en underbart vacker tidning om flugbindning som jag kan rekommendera för alla med mitt intresse. Nyligen så låg också senaste numret av Fly Tyer i postlådan, även det en tidning i samma genre.

Jag har länge undrat när den första renodlade flugbindningstidningen på svenska ska komma. Intresse tror jag att det finns. Rena flugfisketidningar finns det ju två av på svenska, Allt om Flugfiske och Flugfiske i Norden. Jag vet inte om jag törs erkänna att båda brukar ramla ner i min postlåda med jämna mellanrum. Till mitt försvar kan jag säga att jag får den ena gratis.

Fast tittar man i tidningshyllan i kiosker eller affärer så är nästan alla tidningar nischade. Det innebär att alla vi som köper dem är mer eller mindre nördar, eller hur ?

1 kommentar:

bronco sa...

Ja, Stig nog är du allt en fiske-nörd!!!