söndag 18 oktober 2009

Duvedsälven revisited


Idag gjorde jag ett besök vid samma del av älven igen. Direkt när jag tittade ut över vattenytan såg jag att något ändrats sen igår. Vattennivån hade ökat lite grann. Inte bra, tänkte jag. Med mig idag hade jag både Lillgrabben och Lilltjejen, som fördrev tiden med att leka på stranden och i skogen. Igår kväll funderade jag på varför Rogerdraget är så bra. Är det färgen eller gången, eller en kombination ? Jag beslöt att försöka göra en epoxystreamer i samma färgnyans, gult. Resultatet kan ses här:

Roger orginal & Roger Fly


Åter till fisket. Det gick fortfarande att vada ut på stengrundet och fiska av strömfåran. Med den nya ST-Roger Fly på tafsen fiskade jag ett tag utan att något hände. Provade andra flugor, men med samma negativa resultat. Greppade UL-spöet, fast det tog emot, och men ett Rogerdrag fiskade jag av ett parti där jag fick fisk igår. Idag var det dock stendött. Provade senare med fluga igen, men icke, ingenting. Berodde det på att vattnet stiger, eller ?


Juniorerna tyckte jag skulle ge upp fisket för de ville åka på "after fish". Mina frusna fingrar tyckte också det var en bra idé. Dagen avslutades i ett garanterat varmare och öringfritt vatten, nämligen poolerna på Holiday Club.

1 kommentar:

Lunkan sa...

Japp stentrögt var det och 7 kubik hade älven stigit. 7 kubik kallt snösmältvatten.
Inget som främjar aktiviteten bland älvens öring.