söndag 6 september 2009

Öringvak igen

Slut på nattsudd. Inget mer streamerdängande. Istället solsken, öringvak och torrfluga. Vilken scenförändring mot fisket de sista dagarna i augusti. Idag gjorde vi en familjeutflykt till en tjärn i Vålådalen. Jag hade med mig flugspöet. Min Sambo valde att ta med bärplockarna. Barnen däremot bar på en plastpåse med diverse leksaker såsom spadar, hinkar och en dumper ! Javisst, på så sätt kunde alla få göra det de ville. Medan Sambon drog till skogs stannade jag och barnen vid tjärnen. De satte genast igång och leka. ( Skogen är världens bästa lekplats ) Jag gick ut i vattnet med fluspöet i högsta hugg. Ute på tjärnen vakade det. Mycket småfisk, men ett och annat vak skvallrade om större fisk. Jag fick möjlighet att lägga flugan mot ett par vak, men tji fick jag. Fisken var inte intresserad. Nu blev det inte så mycket fiske, för jag var tvungen att ha ögon i nacken också och kolla och serva barnen. Fast vad gjorde det. Det var skönt att komma ut, känna solens värmande strålar och se öringvak.





Efter gemensamt fika åkte vi alla nöjda hemåt. Dagens bästa fångst står just nu på köksbänken. Tre burkar nykokt blåbärssylt.



Inga kommentarer: