måndag 28 september 2009

Den första snön

Idag kom den, för majoriteten i dalen den efterlängtade första snön. I och för sig har fjälltopparna redan tidigare blivit pudrade likt stora semlor. Nu var det i varje fall på riktig, det snöade här i Järpen, och det är bara september än. I helgen räknar jag kallt ( ! ) med att göra höstpremiär i nåt av vattnen som blir tillåtna då. Förra året vid ungefär samma tidpunkt fiskade jag Duvedsälven i blåst och snö. Då gick det så här . Jag är en envis rackare så det ska mycket till innan jag ligger hemma på sofflocket. Det som är lite oroande är vattennivån. Just nu ligger den på 107 m3/s. Helst vill jag ha den en bit under 100, men med kyla och uppehåll så hinner den sjunka lite mer.
Plan B är att vara hemma och idka lite brasfiske. Nyaste numret av Fly Tyer har precis ramlat ner i postlådan. Från norska Bokklubben kommer ett hett tips. En ny DVD Fluefiske til fjells. Den verkar hur bra som helst, helt i min smak. En liten teaser:







Visst ser det härligt ut, helt enligt mina planer med att åter bli en fjällfiskare.

Inga kommentarer: