lördag 15 augusti 2009

Torrflugefiskare i blåsväder

Igår kväll besökte jag Undersåkersälven och en av mina hotspots, som gett mig många fina öringar. Blåst hade det gjort hela dagen. Trots det åkte #4 spöet med för sträckan är som gjord för torrflugefiske. Vinden var inte värre än att det gick bra att lägga ut flugan, och som tur var så kom den från rätt håll. Några mikroskopiska öringar var upp och visade intresse för min Foam Elk Hair Caddis, långt namn det där. Efter lite nötande så steg en lite större öring och slukade flugan. Efter en kort kamp kunde jag befria den från obehaget och låta den återvända till sitt rätta element. Några mer småöringar tog flugan, men ingen i större modell. När mörkret föll bytte jag utrustning till 6:an och streamerfiske, men utan resultat. Några större öringar visade sig, naturligtvis, utom räckhåll. När vinden gjort sitt och kylt ner mig, trots fleecemössa och dubbla tröjor, fick det räcka och jag for hem.

Inte så snygg, men den fungerar

Inga kommentarer: