torsdag 27 augusti 2009

Nattsländekläckning

Ikväll hann jag med en snabbtur till Undersåkersälven. Eftersom jag var lite trött på att dänga streamer beslöt jag att bara fiska torrfluga den stund jag var ute. Kvällen var varm och jag behövde inte ha mer än en underställströja och flanellskjorta på mig. Just nu ligger utetemperaturen på ca 14 grader här, så hösten och kylan känns med ens avlägsen. Ikväll fick jag också uppleva en rejäl nattsländekläckning.



Det var länge sen sist. Det tog ett tag innan fisken fattade vad som hände, men sen började det vaka. Några större fiskar visade sig längre ut, tyvärr utom räckhåll för mitt #4 spö. Istället var det några mindre öringar som glupskt slukade min nattsländeimitation. När mörkret började lägga sig avtog kläckningen och därmed fiskaktiviteten. Kul var det och så som fisket sett ut den senaste tiden så får man glädjas åt det lilla.

Inga kommentarer: