onsdag 12 augusti 2009

Ingenting

Hösten gör nu sina första trevare här. De första löven har landat på gräsmattan, mörkret blir allt tyngre och temperturen sjunker. Igår kväll gjorde jag en korttur till Storån. Det är i princip bara i den övre delen som det går att fiska nu när Håckrens vattennivå hela tiden stiger. Jag provade att fiska djupt med tung streamer, och då menar jag djupt, för flera gånger fastnade den i botten. jag provade i mellanskiktet och i ytan, med samma resultat. Ingenting ! Det borde finnas gott om fisk i ån när den kan gå upp obehindrat. Eller också reagerar den på annat sätt och står i det djupa stillastående vattnet. Men som tur är fiskalternativen många här i trakten så nästa gång blir det ett annat vatten. Återigen, synd bara att en sån fin å ska förstöras till en av säsongens höjdpunkter, fiske i augustimörker.

Denna öring på 1,6 kg tog jag en augustinatt för 2 år sen.

Läser ni senaste exet av Allt om Flugfiske så hittar ni en artikel om just detta med en del nyttiga tips. Där finns också en artikel om världens bästa öringflugor. 6 flugor presenteras, och handen på hjärtat, hur många av dessa har ni knutit på er tafs ? Jag gissar att skulle vi fråga 10 flugfiskare om samma sak så skulle vi nog få ihop ca 50 flugor. Fast det är aldrig fel med lite flugtips.


Inga kommentarer: