söndag 23 augusti 2009

I nytt vatten

Idag åkte jag västerut för att prova, för mig, ett nytt vatten. Ett svårfiskat, men öringen finns där. Med var torrflugespöet, 4:an, och ett strålande soligt väder. Kan inte bli bättre.


Eftersom vattnet är klart och inte så djupt så gäller det att tänka sig för så man inte skrämmer bort fisken. Helst ska man avvakta tills man ser ett vak. Då jag inte såg något sådant så blindfiskade jag över troliga ståndplatser, men utan resultat. Jag blev faktiskt helt utan fisk. Fast det är sånt man får räkna med när man besöker ett vatten för första gången. För resultat gäller hårt arbete, eller hur Ricky ?
Nu återstår cirka en vecka innan det blir fiskeförbud i de strömmande vattnen. En vecka som det gäller att utnyttja. Nån eller några kvällsturer ska jag unna mig.

Apropå den rätta imitationen. Kolla in den här filmsnutten om Dagsländor. Lägg speciellt märke till nymfen som simmar upp och ned. Är det nån som är i närheten av att efterlikna dessa nymfer och sländor ? Och hur kommer det sig att fisken låter sig luras av våra bristfälliga imitationer ?

Inga kommentarer: