onsdag 5 augusti 2009

1-års dag



Nu har det gått 1 år och drygt 140 inlägg sedan denna blogg startades. Tack till alla ni som följer den och som hör av er. Födelsedagar brukar man ju fira och denna ska vi fira på följande sätt:


Jag lottar ut 5 st flugor till en av er, flugor som kan vara bra att ha nu till augustifisket efter öring. Det enda ni behöver göra är att skicka mig ett mail, adressen hittar ni här till höger, med ert namn och adress. Gör det före söndag, för då kommer Notarius Publicus att genomföra lottningen.




Igår åkte jag till Storån på öringjakt. Parkerade vid grusgropen och till min förvåning var det ingen annan bil där. Förklaringen fick jag när jag tittade ut över det som brukar vara en dånande fors. Nu flöt vattnet lugnt där för Håckrens vattennivå nådde precis upp dit. Där strömmen brukar vara låg nu en blank vattenyta. Hur det är med kraftbolagens tappningsregler tänker jag inte fördjupa mig i, men trist är det när en trevlig å förvandlas till ett regleringsmagasin. Nåväl, det gick ju fortfarande att fiska i slakströmmen där och uppströms. Provade först en vända med torrfluga med #4 spöet, men ingen fisk var intresserad. Bytte spö och körde en vända med streamer med samma resultat. Åkte sen längre uppströms och där fångade jag ett par småöringar.

Hur fisken reagerar på den ändrade vattennivån vet jag icke, men rent teoretiskt borde fisk lätt kunna vandra upp i ån nu. Jag hoppas att de börjar tappa ur lite i Håckren för annars är snart hela Storån en lugnflytande, svårfiskad å.
Imorgon ska jag ut på lite trevligare fiske. Det blir en tur till fjälls och jag är hemma på fredag e.m igen med en färsk rapport.

1 kommentar:

Lunkan sa...

Grattis Stig!

Tiden går, men vi blir ju ändå inte äldre. Det får omgivningen och de nära och kära stå för.

Skittfiske
Lunkan