torsdag 23 juli 2009

Torrflugeland

Idag åkte jag och Bokbindarn´ till ett fiskevatten där vi mer eller mindre bestämde att bara fiska med torrfluga. Vinden gjorde det inte lätt för oss. Dessutom beslöt vi att öringen skulle få göra första draget, dvs visa sig genom ett vak. Vinden gjorde att det knappt kläcktes några insekter. Till slut var vi tvungna att fiska av oss det värsta fiskesuget, men utan resultat. Lite kaffekokning kanske skulle få igång nån kläckning och fisken. Vi satt med våra kåsor och spanade och spanade och när vi var nära att ge upp kom det. Ett vak ! Det följdes av ett till. Jag fick äran att försöka lura öringen. Det var svårt att få till en bra flugpresentation i vinden. På tredje eller fjärde kasten landade flugan rätt och flöt mot öringens vakplats. Ett silverblänk under flugan var allt jag fick se och sen var det över. Trots flugbyte visade den sig inte mer. Ibland är det tufft att vara öringfiskare. På tillbakavägen stannade vi till vid en liten tjärn och där fick jag fiskkontakt. På kort tid landades tre mindre öringar, två propellrar och en stekpannemodell.


Den fluga som jag fiskade mest med idag och som fångade fisk var en som heter Foam Post Parachute. Det är egenligen en variant på en vanlig Klinkhamer, men den lilla foambiten mellan hacklet och vingen gör underverk. Den trycker ihop hacklet så flugan ser bättre ut. Här nedan visas hur man binder en sådan.






Foam Post Parachute from Rune Stokkebekk on Vimeo.

Inga kommentarer: